Arbeidsvoorwaarden 1
Arbeidsvoorwaarden 1

Arbeidsvoorwaarden

In de arbeidsovereenkomst worden de voorwaarden opgenomen op basis waarvan de werknemer zijn werkzaamheden uitvoert. Deze voorwaarden zijn te verdelen in primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden.

Primaire arbeidsvoorwaarden

De primaire voorwaarden worden bijna altijd in de arbeidsovereenkomst opgenomen en hiervoor is veelal een wettelijk minimum vastgesteld. Hieronder vallen bijvoorbeeld;

  • het loon;
  • het aantal uren dat wordt gewerkt (arbeidsduur);
  • het aantal vakantiedagen.

Secundaire arbeidsvoorwaarden

De secundaire voorwaarden zijn een aanvulling op de primaire voorwaarden. De werkgever en werknemer kunnen hierover onderhandelen en zij dienen hierover overeenstemming te bereiken. Hiervoor is geen wettelijke (minimum)regeling vastgesteld. Enkele voorbeelden van secundaire voorwaarden zijn:

  • Concurrentiebeding;
  • Relatiebeding;
  • Reiskostenvergoeding;
  • Studiekostenvergoeding;
  • Afspraken omtrent flexibiliteit;
  • Bovenwettelijke vakantiedagen;
  • Dertiende maand;
  • Auto van de zaak;
  • Telefoon van de zaak;
  • Bonus.

Flexibele secundaire arbeidsvoorwaarden

Het is ook nog mogelijk om flexibele secundaire arbeidsvoorwaarden overeen te komen. De werknemer heeft dan zelf de keuze uit bepaalde voorwaarden waarvan men gebruik wil maken. Men kan bijvoorbeeld extra verlofdagen inkopen of juist verlofdagen inzetten om gebruik te maken van een fietsplan of bijscholing.

CAO (Collectieve Arbeidsovereenkomst)

Indien er een CAO van toepassing is op de arbeidsovereenkomst, dan mag de werkgever niet zomaar afwijken van de CAO-regeling. De CAO is dan leidend. De arbeidsvoorwaarden worden veelal besproken in een arbeidsvoorwaardengesprek. Dit in navolging van een eerste (succesvol) sollicitatiegesprek. Hierbij kunnen de werkgever en werknemer bespreken onder welke voorwaarden de werknemer in dienst treedt. Dit vormt de basis voor de samenwerken en met gunstige voorwaarden kun je ook nieuw talent en deskundig personeel binnen halen. Anderzijds komen hierbij ook de concurrentie- en relatiebedingen aan bod. Laat u daarom altijd adviseren door Onyx Advocaten bij het opstellen van de arbeidsvoorwaarden.


Heb je een vraag over arbeidsvoorwaarden?

Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op! Je kunt direct contact met ons krijgen door te bellen, maar je bericht ook op de mail zetten of versturen via het contactformulier op onze website. Krijg advies van onze specialisten over arbeidsrecht.

laatste nieuws

Wat valt onder het arbeidsrecht?
Wat valt onder het arbeidsrecht?

Contact

Openingstijden:

Op werkdagen geopend van 08:30 tot 18:00 uur. Afspraak buiten kantoortijden mogelijk op aanvraag.

Bezoekadres:

Bruistensingel 100

5232 AC ‘s-Hertogenbosch

Postadres:

Postbus 1034

5200 BA ‘s-Hertogenbosch

© Copyright 2022   |  Algemene voorwaarden   |   Klachtenregeling   |   Disclaimer   |   Sitemap