Rechtsbijstandverzekering met vrije advocaatkeuze

Grip op je rechtsbijstandverzekering met de vrije advocaatkeuze.

Met een rechtsbijstandverzekering kies je zelf je advocaat

Sinds 2013 heb je bij een rechtsbijstandverzekering de zogenoemde vrije advocaatkeuze. Dit betekent dat je het recht hebt om zelf een advocaat te kiezen bij een gerechtelijke of administratieve procedure. Ook als voor de procedure geen advocaat verplicht is. Je rechtsbijstandverzekering is verplicht om de kosten van de door jouw gekozen advocaat te vergoeden.

Wat zijn de voordelen van de vrije advocaatkeuze?

Het voordeel van je eigen advocaat kiezen, ligt in zijn onafhankelijkheid. Een eigen gekozen advocaat van Onyx Advocaten is niet afhankelijk van je rechtsbijstandverzekering en stelt jouw belang voorop. Je rechtsbijstandverzekering heeft vaak een tegenstrijdig belang, omdat zij bijvoorbeeld alle juridische kosten moet vergoeden. Je verzekering zal in veel gevallen vroegtijdig willen schikken om extra kosten aan haar eigen zijde te voorkomen. Dit is voor ons geen optie. We gaan altijd voor het maximale resultaat, zodat jouw belangen optimaal worden behartigd.

Krijg weer grip op je rechtsbijstandverzekering!

Rechtsbijstandverzekering bij een ontslag

Een rechtsbijstandverzekering kan van onschatbare waarde zijn wanneer het gaat om een onterecht ontslag. Het biedt juridische ondersteuning en dekking van de kosten bij een arbeidsconflict of ontslagprocedure. Of het nu gaat om een ontslag op staande voet aanvechten, een conflict over de ontslagvergoeding of andere arbeidsrechtelijke kwesties; een rechtsbijstandverzekering kan helpen om de juridische weg te bewandelen en je belangen te beschermen.

Werkgevers en de rechtsbijstandverzekering

Voor de werkgever bestaat er ook een rechtsbijstandverzekering. Een rechtsbijstandverzekering voor werkgevers biedt waardevolle bescherming en ondersteuning bij arbeidsrechtelijke kwesties, zoals ontslagprocedures en geschillen over arbeidsovereenkomsten. Als werkgever kun je rekenen op deskundig advies en professionele juridische bijstand. Onze advocaten begeleiden je door de complexe regelgeving en procedures op het gebied van arbeidsrecht. Een rechtsbijstandverzekering kan niet alleen aanzienlijke juridische kosten dekken, maar biedt ook gemoedsrust en zekerheid dat je juridisch goed beschermd bent als werkgever.

Denk aan de voorwaarden

Het hebben van een juridisch conflict is niet altijd iets waar je vrijwillig voor kiest. Naast het hiervoor genoemde arbeidsconflict wil je ook graag je huurconflict en andere juridische problemen opgelost zien. Bij een huurconflict kan bijvoorbeeld gedacht worden aan een huurder, die zijn huur niet betaalt en weigert het gehuurde te verlaten. Ook bij verhuurders, die hun wettelijke plichten verzaken kan bijstand via je rechtsbijstandverzekering uitkomst bieden.

Het kan nog frustrerender zijn wanneer je niet tevreden bent over de bijstand, die je rechtsbijstandverzekering biedt. We horen het graag als je een rechtsbijstandverzekering hebt. Want in veel gevallen dekt jouw rechtsbijstandverzekering de kosten van een externe advocaat.

Het Europese Hof van Justitie heeft namelijk bepaald dat er bij iedere rechtsbijstandverzekering de vrije advocaatkeuze geldt. Dit kan wel aan voorwaarden verbonden zijn. Neem daarom zo snel mogelijk contact met ons op, dan kunnen we je meer vertellen over deze voorwaarden. We checken je polis geheel vrijblijvend. Vervolgens adviseren we je over de mogelijkheden om over te stappen. Ook krijg je een duidelijk beeld van de voorwaarden, die daaraan verbonden zitten.

Neem contact met ons op voor een advies

Wil je meer weten over jouw rechtsbijstandverzekering? Of ben je ontevreden over de bijstand die je nu krijgt? Ook jij hebt recht op een vrije advocaatkeuze! In de meeste gevallen is het gewoon mogelijk om over te stappen. Neem gerust contact met ons op, dan bekijken we je situatie. Je kunt ons bellen, mailen of het contactformulier op de website invullen.