Wat als de betalingsherinnering niet betaald wordt?

Elke ondernemer komt op een gegeven moment in aanraking met een klant die de betalingstermijn niet naleeft. Sterker nog, deze termijn wordt regelmatig overschreden. Zodra de betalingstermijn is verstreken, wordt het tijd om actie te ondernemen. De eerste betalingsherinnering is reeds verstuurd, maar ook na het verstrijken van de daarin gestelde termijn blijft de factuur onbetaald. Zelfs na het versturen van de tweede en derde betalingsherinneringen blijft het stil, zonder betaling of reactie. Ook de vele telefoontjes hebben niet het gewenste effect gehad.

Wat nu? Het is een lastige situatie waar je als ondernemer regelmatig mee te maken krijgt. De vraag is: wat is de beste vervolgstap als het sturen van herinneringen en aanmaningen niet helpt? We geven je graag advies wat je kunt doen in deze situatie.

Wanneer herinnering van de factuur sturen?

Het versturen van een herinnering voor een factuur is een belangrijke stap in het debiteurenbeheer. Meestal wordt het gedaan om de klant eraan te herinneren dat de betalingstermijn voor de factuur binnenkort verstrijkt of al is verlopen. Het exacte tijdstip waarop je een betalingsherinnering moet sturen, kan variëren afhankelijk van jouw bedrijfsbeleid en de gebruikelijke betalingsafspraken met je klanten. Het is belangrijk om de betalingstermijnen duidelijk te communiceren bij het opstellen van de factuur.

Als de betalingstermijn voor de factuur bijvoorbeeld 14 dagen is, kun je eerst een herinnering sturen op de dag na de vervaldatum. In sommige gevallen kun je ervoor kiezen om een korte tolerantieperiode in te stellen na de vervaldatum, bijvoorbeeld 1-3 werkdagen. Als de betaling nog niet is ontvangen binnen deze periode, stuur je de eerste betalingsherinnering. Wanneer er geen betaling of reactie is ontvangen na de eerste herinnering, kun je na bijvoorbeeld nog eens 7 dagen een tweede herinnering sturen.

Wat komt er na een herinnering?

Vaak wordt het inschakelen van een incassobureau voorgesteld. Maar wat als je niet wilt wachten op een langdurig incassotraject en je facturen snel wilt innen? Dan kun je een incasso-advocaat inschakelen. De procedures via een incasso-advocaat verlopen snel en duidelijk. Je debiteur weet zo direct waar hij aan toe is. Blijft een reactie op de betalingsherinneringen en aanmaningen uit? Dan pakt de incasso-advocaat door met conservatoir beslag, een faillissementsaanvraag of een gerechtelijke procedure.

De incasso-advocaat met zijn effectieve werkwijze

Door het direct inzetten van de beste drukmiddelen door je incasso-advocaat wordt je vordering snel geïncasseerd. Veel sneller dan door het versturen van de zoveelste betalingsherinnering of aanmaning. Hiermee wordt een langslepende incassoprocedure voorkomen. Ook eindeloze welles-nietes-discussies zijn verleden tijd, want elke procedure wordt op het hoogste juridische niveau gevoerd. De debiteur is dan ook vanaf het eerste contact op de hoogte van zijn juridische positie. In tegenstelling tot de intimiderende of agressieve werkwijze van menig incassobureau, verloopt het contact altijd met een menselijke toon. Wat levert het op? De openstaande factuur wordt snel voldaan én de goede relatie met de debiteur blijft behouden.

Waarom je niet in zee moet gaan met een incassobureau

Incassobureaus lopen vaak vast bij het versturen van extra betalingsherinneringen en aanmaningen. Dit is vaak het enige drukmiddel waarover incassobureaus beschikken. Erg effectief is het niet: veel debiteuren schrikken niet meer van de zoveelste betalingsherinnering, ook al is deze herinnering uit naam van een incassobureau. Het is dan ook niet verrassend dat de inspanningen van incassobureaus doorgaans niets opleveren. Met andere woorden: de factuur wordt uiteindelijk niet betaald. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de dubieuze praktijken van sommige incassobureaus en deurwaarders, die de relatie met jouw debiteur kunnen beschadigen – vaak ook nog eens onherstelbaar. Dat zijn behoorlijk wat risico’s die je loopt.

Helpt een betalingsherinnering niet meer? Vraag om hulp

Wil jij ook snel je openstaande facturen incasseren? Geef dan je vordering uit handen aan Onyx Advocaten en profiteer van de vele voordelen van een incasso-advocaat. Je zaak wordt door onze advocaat gecontroleerd en op basis hiervan wordt de strategie bepaald. Heb je nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op. Dat kan onder meer door het contactformulier op de website in te vullen. Draag snel je incasso aan ons over!

Betalingsherinnering 1

laatste nieuws

'}}
De Wet Kwaliteit Incassodienstverlening (WKI): wat heeft dit voor gevolgen voor jou?

Contact

Openingstijden:

Op werkdagen geopend van 08:30 tot 18:00 uur. Afspraak buiten kantoortijden mogelijk op aanvraag.

Bezoekadres:

Bruistensingel 100

5232 AC ‘s-Hertogenbosch

Postadres:

Postbus 1034

5200 BA ‘s-Hertogenbosch

© Copyright 2023   |  Algemene voorwaarden   |   Klachtenregeling   |   Disclaimer   |   Sitemap