Wanneer mag een incassobureau worden ingeschakeld na stornatie?

Veel grote bedrijven en dienstverleners maken er gebruik van: de automatische incasso. Denk hierbij aan streamingsdiensten, sportscholen en zorgverzekeraars. Val jij hier ook onder, dan kun jij het geld van de rekening van de klant afschrijven, zodra je hiervoor een machtiging hebt ontvangen. Zo kan jouw klant gebruik maken van jouw diensten en heb jij geen omkijken meer naar het betalingsgedrag van je klant. Maar wat als jouw klant plotseling het geld storneert? Is het inschakelen van een incassobureau of advocaat dan eenvoudig? Meer hierover lees je in deze blog.
'}}

Wat is stornatie?

Het uitvoeren van een automatische incasso is een methode, waarbij jij als partij wordt gemachtigd om geld af te schrijven van de rekening van een klant. Je kunt dus niet zomaar een automatische incasso laten uitvoeren. Je dient hiervoor een eenmalige of doorlopende machtiging te hebben. Wanneer jij via een automatische incasso geld van de rekening van een klant haalt, kan de klant dit terugdraaien door zijn geld terug te boeken op zijn rekening. Dit wordt ook wel storneren of stornatie genoemd.

Storneren kan op twee manieren:

  1. De klant doet dit zelf:
    Wanneer er automatisch wordt geïncasseerd op de klant zijn rekening, kan hij de incassering zelf binnen acht weken terugdraaien. Dit kan hij zelf regelen via het internetbankieren of mobiel bankieren. Wanneer jouw klant hier moeite mee heeft, kan hij dit eventueel regelen via zijn bank.
  2. Melding Onterechte Incasso (MOI)-procedure:
    De klant kan via zijn bank gedurende een periode van dertien maanden een automatische incasso terugdraaien. Dit wordt ook wel een MOI-procedure genoemd. Om de automatische incasso terug te boeken, dient de klant wel de reden te vermelden waarom deze incasso onterecht zou zijn. Een voorbeeld van een geldige reden is het ontbreken van een geldige machtiging.

    De bank zal vervolgens onderzoek doen en wanneer zij tot de conclusie komt dat er inderdaad sprake is van een onterechte incasso, dan draait de bank de transacties terug. Schrik dus niet: een automatische incasso kan hierdoor na twaalf of dertien maanden alsnog worden teruggeboekt.

Machtiging

Een automatische incasso kan alleen worden uitgevoerd met de benodigde machtiging. Een klant kan jou een eenmalige machtiging geven of een doorlopende machtiging. Bij een eenmalige machtiging geeft de klant - zoals het woord al zegt - jou eenmalig toestemming om geld van zijn/haar rekening af te halen. Hierna vervalt de machtiging.

Bij een doorlopende machtiging geeft de klant toestemming aan jou om meermaals geld van zijn rekening af te schrijven door middel van een automatische incasso. Deze vorm van machtiging wordt vaak afgegeven als een klant een abonnement afsluit.

Er zijn meerdere manieren om een machtiging te verkrijgen van een klant. De meest bekende manier is het laten ondertekenen van een digitale incassomachtiging bv. via SEPA of iDIN. Dit gebeurt dus voornamelijk digitaal (online), maar kan ook schriftelijk met een handtekening. Een digitale of schriftelijke identificatie is hierbij verplicht. Op het moment dat je een klant belt, telefonisch toestemming vraagt en de klant deze toestemming ook geeft, kan dit niet als een geldige machtiging worden gezien.

Wees er dus alert op dat je alleen een automatische incasso laat uitvoeren, wanneer je beschikt over een geldige machtiging!

Wat zijn de gevolgen van stornatie?

Storneren kan grote gevolgen hebben. De klant maakt gebruik van jouw diensten, terwijl hij niet voldoet aan zijn betalingsverplichting. Je kan ervoor kiezen om het aanbod van jouw dienst verder te weigeren of stop te zetten voor de klant.

Echter, de betalingsverplichtingen van de klant blijven bestaan, aangezien het storneren van geld niet het gevolg heeft dat een klant van (eventuele) betalingsverplichtingen uit het verleden wordt bevrijd. Jij kan daarom op verschillende manieren actie ondernemen, zodat de klant alsnog tot betaling over gaat. Een van deze manieren is het inschakelen van een incassobureau. Gelukkig is het inschakelen van een incasso advocaat geen ingewikkelde klus.

Handig stappenplan: hoe schakel je een incasso-advocaat in?

Wanneer een klant een bedrag storneert waarop jij als partij recht hebt, kun je als volgt een incassotraject opstarten:

Stap 1 – (Aangetekende) betalingsherinnering:
Stuur een (aangetekende) betalingsherinnering, ofwel een aanmaning naar de klant. Vermeld hierin duidelijk wat de klant moet betalen.

Vermeld ook dat indien de klant niet binnen veertien dagen na ontvangst van dat schrijven tot betaling overgaat, hij naast het oorspronkelijke bedrag ook de incassokosten moet gaan voldoen. Hierbij dien jij ook de exacte hoogte van de incassokosten te vermelden.

Mocht je dit lastig vinden, neem dan vrijblijvend contact op met één van onze incasso advocaten. Er kan je ook een voorbeeldbrief ter beschikking worden gesteld met de bijbehorende rekenmodule voor de incassokosten.

Stap 2 – Geef je vordering uit handen
Zijn de veertien dagen verstreken en heeft de klant nog steeds niet aan zijn betalingsverplichting voldaan? Maak je dan geen zorgen. Onyx Advocaten kan het incassotraject van A tot Z voor je uitvoeren.

Jouw incasso advocaat van A tot en met Z

Onyx Advocaten heeft advocaten en juristen, die jou bij kunnen staan in het gehele incassotraject. Door de extra bevoegdheden die wij hebben in vergelijking met een incassobureau, juridisch adviseur of deurwaarder, kunnen wij jou eventueel ook helpen wanneer een minnelijk traject niet het resultaat heeft dat jij wenst. Zo zetten wij ons maximaal in voor het belang van onze cliënten.

Meer weten over 'Wanneer mag een incassobureau worden ingeschakeld na stornatie?'

Mocht je naar aanleiding van deze blog nog vragen hebben over stornatie of kun je de expertise van een incasso advocaat gebruiken? Neem dan vrijblijvend contact op met mij of één van de advocaten van Onyx Advocaten via de e-mail info@onyx-advocaten.nl of via de telefoon 073 – 303 58 57.

Door Jenisha Balarajah | 26 juli 2024 | Nieuws

Wanneer mag een incassobureau worden ingeschakeld na stornatie? 1

laatste nieuws

'}}
De Wet Kwaliteit Incassodienstverlening (WKI): wat heeft dit voor gevolgen voor jou?

Contact

Openingstijden:

Op werkdagen geopend van 08:30 tot 18:00 uur. Afspraak buiten kantoortijden mogelijk op aanvraag.

Bezoekadres:

Bruistensingel 100

5232 AC ‘s-Hertogenbosch

Postadres:

Postbus 1034

5200 BA ‘s-Hertogenbosch

© Copyright 2023   |  Algemene voorwaarden   |   Klachtenregeling   |   Disclaimer   |   Sitemap