Wet Kwaliteit Incassodienstverlening (Wki) aangenomen 1
Wet Kwaliteit Incassodienstverlening (Wki) aangenomen 1

Wet Kwaliteit Incassodienstverlening (Wki) aangenomen

Goed nieuws voor de incasso advocaat! De Eerste Kamer heeft op 10 mei 2022 de Wet Kwaliteit Incassodienstverlening (Wki) aangenomen. Op 12 april 2022 werd het wetsvoorstel al door de Tweede Kamer geaccepteerd. Terwijl de (incasso) advocaten al jaren onder toezicht staan van de Nederlandse Orde van Advocaten, is dit voor reguliere incassobureaus nog altijd niet het geval. De vogelvrije incassomarkt kent hierdoor een groot risico op malafide incassobureaus. Naar verwachting komt hier een einde aan op 1 januari 2023, wanneer de Wki in werking treedt.
Wet Kwaliteit Incassodienstverlening

De Wet Kwaliteit Incassodienstverlening (Wki)

De Wet Kwaliteit Incassodienstverlening (Wki) heeft als voornaamste doel om de kwaliteit van de buitengerechtelijke incassodienstverlening omhoog te schroeven. [1] Zowel schuldenaren, schuldeisers en dienstverleners zijn daarbij gebaat. De Wki kent twee belangrijke wetswijzigingen:

  1. Toezicht en handhaving
    Ten eerste zijn alle dienstverleners, die incassowerkzaamheden willen uitvoeren, verplicht om zich te registreren. Aan registratie zijn strenge eisen verbonden. Zo dienen alle zakelijke gegevens correct te worden vermeld en actueel gehouden te worden.

    Tevens dient informatie te worden verstrekt over de historie van bestuurders en kantoorverantwoordelijken. Indien bv. de bestuurder in het verleden failliet is verklaard, dan kan de registratie geweigerd te worden. Ook dienen alle verantwoordelijke medewerkers de beschikking te hebben over een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG).

    Ten slotte zal er toezicht worden gehouden op deze vereisten en – indien noodzakelijk – een last onder dwangsom kunnen worden opgelegd, indien de dienstverlener zich niet houdt aan de eisen.

  2. Ongewenste opstapeling van incassokosten
    Ten tweede zal er een wettelijk verbod komen om incassokosten te ‘stapelen’. Met name bij verschuldigde termijnbedragen (bv. maandelijkse huur) mogen dan niet telkens afzonderlijk incassokosten in rekening worden gebracht. Alle termijnbedragen dienen dan bij elkaar opgeteld te worden. Over het gezamenlijke bedrag mogen incassokosten gerekend worden.

    Op deze manier wordt het voor de schuldenaar meer overzichtelijk welk bedrag aan kosten er bovenop de oorspronkelijke schuld komt. Ook wordt de schuldenaar hierdoor niet telkens opnieuw geconfronteerd met aanvullende kosten.

De dienstverlening van Onyx Advocaten

Als advocatenkantoor voldoet Onyx Advocaten aan voornoemde kwaliteitseisen uit de Wet Kwaliteit Incassodienstverlening. Alle bestuurders en verantwoordelijke medewerkers staan onder toezicht. Daarnaast heeft Onyx Advocaten ook de kwaliteit van haar dienstverlening hoog in het vaandel staan. Hierbij wordt niet alleen gekeken naar de belangen van de cliënten. Wanneer nodig kijken wij ook naar constructieve oplossingen voor schuldenaren (debiteuren) met problematische schulden. Alles in goed overleg met onze cliënt. De communicatie is transparant en duidelijk.

Met Onyx Advocaten aan je zijde ben je dus voorzien van een echte specialist op het gebied van incasso. Wij verzorgen daarom het gehele incassotraject van A tot en met Z. Onyx Advocaten is verheugd dat deze kwaliteitseisen nu voor iedereen in de branche worden ingevoerd. De malafide praktijken zullen verdwijnen, waardoor er meer ruimte staat voor ons kantoor om verder te groeien.

Incassospecialist

Heb jij vragen over de Wet Kwaliteit Incassodienstverlening (Wki) of ben jij benieuwd naar het specialisme van Onyx Advocaten op het gebied van incasso? Neem dan geheel vrijblijvend contact met één van onze incasso advocaten op via telefoonnummer 073–3035857 of per e-mail: info@onyx-advocaten.nl

Wij horen je graag: de koffie staat klaar.

mr. M.L.A. (Martijn) van Hurne

[1] – Het volledige wetsvoorstel en de afhandeling van de formaliteiten van de Wet Kwaliteit Incassodienstverlening vind je hier.

Door Martijn van Hurne | 20 juli 2022 | Nieuws

laatste nieuws

Betalingsachterstanden
Betalingsachterstanden: explosieve groei verwacht

Contact

Openingstijden:

Op werkdagen geopend van 08:30 tot 18:00 uur. Afspraak buiten kantoortijden mogelijk op aanvraag.

Bezoekadres:

Bruistensingel 100

5232 AC ‘s-Hertogenbosch

Postadres:

Postbus 1034

5200 BA ‘s-Hertogenbosch

© Copyright 2022   |  Algemene voorwaarden   |   Klachtenregeling   |   Disclaimer   |   Sitemap